مدیرکل فرهنگی دانشگاه امیرکبیر تاکید کرد: غفلت دانشگاه ها از امور تربیتی و پرورشی در دوران شیوع کرونا

 | تاریخ ارسال: 1399/6/19 | 
مدیرکل فرهنگی دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: با شیوع بیماری کرونا در دانشگاه ها به بحث آموزش و پژوهش بیشتر پرداخته می شود و امور تربیتی و پرورشی مورد غفلت قرار گرفته است.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، مهندس سید جواد طباطبایی در شصت و هشتمین نشست مدیران فرهنگی واجتماعی دانشگاهها که با حضور وزیرعلوم برگزار شد، گفت: حوزه معاونت فرهنگی و دانشجویی در دانشگاه ها  یک فضای گسترده، متنوع و متفاوت است که هم نیازهای اولیه دانشجو از جمله تغذیه، خوابگاه و بهداشت جسم، روح و روان و ... و همچنین پرورش دانشجویان را از جنبه های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، هنری، علمی، صنفی و ورزشی بر عهده دارد که تامین همه این موارد نیازمند تلاش جدی و دلسوزی بی وفقه مسئولان است.
وی افزود: در این شرایط اگر چه به ظاهر مراجعات حضوری دانشجویان کمتر شده اما ارجاعات تلفنی به مراکز مشاوره و بهداشت و... به خاطر شرایط خاص جامعه و اضطراب و استرس افزایش یافته است.
مدیرکل فرهنگی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تاکید کرد: متاسفانه ترس از ویروس کرونا پدیده نوظهوری را برای دانشگاه ها رقم زده است و باید اذعان داشت  براساس گزارش ها در ترمی که گذشت دانشگاه های کشور عملکرد خوب و قابل قبولی را در کارنامه خود ثبت  کرده اند.
طباطبایی اظهار داشت: فعالیت های دانشگاه ها به دلیل عارضه ویروس کرونا بسیار دشوار تر و تخصصی تر است که باید این برنامه ها با کمک وزارت علوم و دستگاه های مربوطه و با استفاده از شیوه ای جدید برنامه ریزی شود.
وی ادامه داد: از آنجایی که اکثر فعالیت های آموزشی و پرورشی جنبه مجازی گرفته باید بدانیم که در فضای مجازی ابتکار، خلاقیت و نوآوری حرف اول را میزند.
مدیرکل فرهنگی دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: تقاضای دانشگاه ها از وزیر علوم برای بهبود عملکرد دانشگاه ها در این شرایط خاص، این است که  کارگروه های تخصصی متشکل از جامعه شناسان، روان شناسان، کارشناس فرهنگی و اجتماعی، طراح و برنامه نویس های اپلیکیشن، مهندسین مرتبط با موضوع تعیین شوند تا برای تولید محتواو نحوه عرضه، اجرا و ارزیابی فعالیت ها کمک حال دانشگاه های کشور باشند.
طباطبایی اظهار داشت: در حال حاضرمسئله مهم و اساسی پیش رو بحث دانشجویان جدید الورود است که به نظر بنده اگر فرآیند تبدیل دانش آموز به دانشجو به خاطر شرایط خاص جامعه و ...به خوبی انجام نشود، سرریز پیامد و مشکلات آن را در کمیته انضباطی، مراکز مشاوره، کمیسیون موارد خاص و ... شاهد خواهیم بود.
وی ادامه داد: لازم به توضیح است دانش آموزانی که به دانشگاه راه پیدا می کنند ممکن است مهارت های لازم برای رویارویی با مشکلات را نداشته باشند بنابراین نیاز جدی به آموزش و مهارت افزایی با شیوه های جدید در این زمینه ها دارند.
مدیرکل فرهنگی دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: در دانشگاه ها با شرایط پیش آمده به بحث آموزش و پژوهش بیشتر پرداخته می شود و امور تربیتی و پرورشی مورد غفلت فراوان قرار گرفته است و در صورت عدم برنامه ریزی در این زمینه ، لطمات جبران ناپذیری را به جامعه دانشگاهی و کشور وارد خواهد کرد.
طباطبایی افزود: در حال حاضر با توجه به شرایط پیش آمده بهترین فرصت برای پرورش حس همدلی و همکاری میان دانشجویان، اساتید و کارکنان است.
وی عنوان کرد: علی رغم پیگیری های معاون فرهنگی وزارت علوم در خصوص بودجه فرهنگی دانشگاه ها که قرار بود ۷ درصد بودجه کل دانشگاه باشد متاسفانه این امر محقق نشد.